Ons verhaal

Laten we beter kiezen

GreenGiftBox is opgericht omdat wij willen leven in een wereld waar het maken van sociale en duurzame keuzes normaal wordt. Zo stoten we minder CO2 uit, gebruiken we minder plastic en laten we meer mensen meedoen op onze arbeidsmarkt.

Missie en Visie

Missie en visie

GreenGiftBox wil impact creëren door het leveren van duurzame relatiegeschenken en kerstpakketten. De producten zijn gerecycled, circulair of Fairtrade, vertellen een verhaal én zijn gemaakt door mensen die anders moeilijk toegang krijgen tot de arbeidsmarkt.
Door een duurzaam alternatief te bieden op de behoorlijk verzadigde markt van geschenken, draagt GreenGiftBox een steentje bij aan een meer duurzame, circulaire -en inclusieve samenleving. 

Wat is het probleem
In onze huidige economie kopen we producten en diensten met een product- én een impactwaarde. De productwaarde is financieel, maar de impactwaarde kan positief of negatief zijn.

Waarom is het nog niet opgelost?
Omdat wij niet geloven dat je mensen kunt verplichten om beter te kiezen. Ons systeem is daar nog niet aan gewend. En als we realistisch zijn; (grote kans dat) niet iedereen van jouw bedrijf hetzelfde (cadeau) wilt. We kunnen je niet dwingen om groen te kiezen maar we kunnen je wel meer kennis laten maken met de groene wereld.’

Zo maken we het verschil

Met wie we onze missie waarmaken: Stakeholdersanalyse
Het verschil maken doet GreenGiftBox samen met vele, zeer verschillende
partners. Van opdrachtgever tot sociaal ondernemers. Een breed pallet aan
partners die mogelijk ook in de komende jaren nog verder toeneemt. 

De Sustainable Development Goals

De Sustainable Development Goals

GreenGiftBox levert een directe bijdrage aan Sustainable Development Goal (SDG) nummer 12: ‘verantwoorde consumptie en productie.’
Door de samenwerking met duurzame leveranciers, levert GreenGiftBox indirect ook een bijdrage aan overige SDG’s waarbij elke leverancier zijn eigen focus heeft.

Juist door de samenwerkingen met alle partijen wordt de impact groter en kunnen doelen gerealiseerd worden. Als verbindende partij gelooft GreenGiftBox ook sterk in de impact van SDG nummer 17.

Wij leggen de focus op de volgende doelen:
  • 1 Geen armoed en 2 Geen honger
    * Return to Sender, Ecowings, YouBeDo, A Beautiful Story, Tony;s Chocolonely.
  • 4 Kwaliteitsonderwijs
    * Return to Sender, Correctbook
  • 6 Schoon water en sanitair
    * Marie-Stella-Maris, NoMorePlastic
  • 8 Waardig werk en economische groei
    * Sociale werkvoorziening Reinaerde, i-did, Rescued, Koeckebackers, Mooi door Mij,
    * Yumeko, Yoshiko, Blossombs
  • 12 Verantwoorde consumptie en productie
    * Ecowings, Rescued, i-did, YouBeDo, NoMorePlastic, Blossombs, Moyu, Bridging    Company, You Lucky Bird
  • 13 Klimaatactie
    * Ecowings, BoWeevil
  • 14 Leven in het water
    *NoMorePlastic
  • 17 Partnerschap om de doelstellingen te bereiken.
    * Dit geldt voor al onze leveranciers waar we mee samenwerken.

Financien & Impact

De balans tussen impact maken en financieel resultaat
GreenGiftBox is een BV en daarmee een commerciële organisatie.
Maar winst maken staat niet voorop. Er is altijd de balans tussen maatschappelijke winst en financiële winst.  Daarnaast wordt standaard 3% van de winst gedoneerd aan goede doelen.
De geldmiddelen van de BV bestaan uit baten voortgekomen uit dedoor de BV ontplooide activiteiten. Er wordt niet meer vermogen aangehouden dan redelijkerwijs nodig is voor de continuïteit van devoorziene werkzaamheden ten behoeve van de doelstelling.
GreenGiftBox is in 2022 van een eenmanszaak in een BV omgezet. Hierdoor zijn er nog geen jaarcijfers bekend en kunnen dus nog niet gepubliceerd worden. Zodra deze bekend zijn, kunnen ze bij ons opgevraagd worden.

Impact first en groei
GreenGiftBox wil graag blijven groeien. Groei die ten dienste staat van de impact die de organisatie kan maken, een ‘impact first organisatie’. GreenGiftBox wil zowel impact maken in de keten van productontwikkeling (van grondstof tot verpakking), als in de samenwerking met partners (van het opleiden van sociaal ondernemers tot kennisuitwisseling). 
Door te blijven groeien kan GreenGiftBox niet alleen meer mensen inspireren met hun verhaal over het belang van duurzame producten, maar ook ervoor zorgen dat meer mensen aan het werk kunnen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Of eigenlijk moeten we zeggen dat de arbeidsmarkt een afstand heeft gecreëerd tot veel mensen en dat kan anders. Hoe meer GreenGiftBox verkoopt, hoe meer mensen er aan het werk kunnen bij de verschillende productleveranciers waar GreenGiftBox mee samenwerkt. 

Financieel gezond
GreenGiftBox wil graag groeien, in de zin van meer aandacht voor en afname van duurzame producten en meer mensen aan het werk krijgen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Financieel gezond zijn om te kunnen blijven bestaan en impact te kunnen maken is hierbij van belang. Ons beloningsbeleid is dat wij werken met een factor: 1,2 voor de hoogste en de laagste medewerker.
Per jaar wordt er 50% geherinvesteerd in de organisatie, waarmee de zekerheid gecreëerd wordt dat GreenGiftBox kan blijven bestaan. Deze 50% blijft als liquiditeit op de bank staan, om vooraf in te kunnen kopen en de leveranciers binnen 14 dagen te kunnen betalen. Hierbij speelt GreenGiftBox vaak als bank voor de sociaal ondernemers. Hoe groter de opdracht, hoe groter de liquiditeit moet zijn. Dit is ook van belang voor het kunnen blijven investeren in kennis en marketing en het verbeteren van systemen. Zo stimuleert GreenGiftBox groei door financieel draagvlak te kunnen bieden en op te treden als tussenpartij tussen de opdrachtgevers en de producten van de sociaal ondernemers. Dit zorgt voor risicovermindering voor de sociale organisaties en dit is mogelijk omdat GreenGiftBox als organisatie financieel gezond is.

Impactmakers

Onze Impactmakers willen we natuurlijk graag zichtbaar maken. Wij werken al sinds het begin met de GreenGiftBox samen in ons online keuzeconcept en in onze eindejaarspakketten en geschenken. Wij willen hun producten verkopen en mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt aan het werk zetten.  Onze missie is dat al onze producten goed voor gever, maker én ontvanger zijn.

      
             

     

Kies je mee?

GreenGiftBox houdt van omdenken en wil laten zien dat het anders kan. Het is toch heerlijk om verrast te worden met mooie cadeaus en verhalen? Voor jezelf, voor de maker en voor een groenere wereld. 

Doe jij ook met ons mee?

Team GreenGiftBox

Een betere wereld begint bij bedrijven...

Het zou normaal moeten zijn, producten die vrij zijn van illegale kinderarbeid, moderne slavernij of milieuschade. Toch liggen de winkels vol met producten die worden gemaakt onder deze omstandigheden. En zijn er bedrijven die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun gehele keten, waardoor deze problemen blijven bestaan. Daarom is wetgeving belangrijk, om daar een einde aan te maken!

GreenGiftBox laat zien dat je commercieel succesvol kunt zijn en tegelijkertijd op kunt komen voor mensenrechten en het milieu. Wij zijn daarom voor de wet Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En wij zijn niet alleen: 80% van Nederland wil deze wet ook. Toch wil een deel van de politiek nog niet luisteren, dáárom laten we van ons horen! Jij ook? Deel deze post en spreek je uit. Want waar een wil is, is een wet! #WetgevingNu.

Deze campagne doen we samen met heel veel andere sociale bedrijven en MVO Nederland. Misschien heb je de truien voorbij zien komen, gemaakt gisteren in de eendaagse Sweatshop in Den Haag.

Check www.desweatshop.nl voor meer info!

Cycloon fietskoeriers

Wij proberen zoveel mogelijk om onze pakketjes te vervoeren met Cycloon fietskoeriers. Vooral in de steden kunnen we ze goed inzetten.

Keuze concept

Bij de GreenGiftBox kun je via ons online duurzame keuzeconcept je medewerkers zelf een duurzaam kerstgeschenk laten uitzoeken.

Geschenken en Pakketten

GreenGiftBox heeft een breed assortiment aan duurzame kerstpakketten. Onze pakketten zijn gevuld met gezonde en eerlijke producten. Bijzondere producten die de wereld een beetje mooier maken.